Friday, July 17, 2009

Jumaat....yeah yeah.....

Jumaat....hari yg ditunggu2....hehe...esok cuti....n esok xde kokurikulum... erm...tp kena wat preparation..isnin ader meeting plak...erm...baru niat nak balik perak...x dapat ler... nest time je lah...

Hari ni terjaga dari tdo awal...seawal jam 6.00 pagi....bingit betol jam tu...!!! huh! offkan jer alarm...senyap terus...aku sambung pejam mata...6.35 baru bangun...siap2....erm... hari ni pakai baju melayu lah...baju melayu kaler ijau...sampin pun hijau..songkok? hitam la...x kan nak pakai sedondon dari atas ke bawah plak kan...

Seperti hari2 yg lepas....pegi sekolah dgn semangat nak mendidik anak bangsa...harapan aku tinggi, nak semua student dapat segala apa yg aku beri...standard la kalau kena marah ngan aku..marah utk membina diorang gak...ada la psikology nyer...bukan bleh hentam jer...kalau marah membabi buta nanti student rasa down...x bleh gak...yg ader mslh tu, lagi la...kena beri tumpuan lebih...kena slalu bercakap...beri perhatian...nama pun special kan...hehe...student yg dah advance tu kiter kena kasik lebih lagi...beri latihan pengayaan...biar dier terdedah kepada banyak jenis soalan....

Skang baru lepas bagi budak2 kerja...latihan...nak tgk diorang faham, tau buat atau x... biaser la.. 40 org murid...macam2 karenah...ada yg wat sungguh2...ada yg discuss dgn kawan2....ader yg sembang...berjalan...haaaa...yg mcm ni la yg kena jerit ngan aku....hehe...dah jadi asam garam dah...aku seronok menjadi pendidik ni.... tambah2 kalau diorang dapat jawab exam dgn jaya nyer...hehe...aku pun dah janji dgn parents diorang nak usahakan anak2 diorang ni meningkat dlm exam akhir tahun ni....erm...kiter tgk nanti..

Bukan mudah tau nak jd cikgu...cikgu bukan sekadar mengajar....kena bimbing...kena nasihat...kena tegur...kena wat hal2 pengurusan sekolah...pengurusan kelas...pengurusan akademik..kokurikulum lagi...kena handle program tu...program ni...macam2.... tapi aku seronok jer buat tu semua...tu la dikatakan cabaran...ye tak???

Anak2 zaman sekarang x macam kiter dulu....anak2 zaman sekarang hidup dalam zaman IT, canggih! kadang2 soalan yg terkeluar dr mulut diorang tu, x terpikir aku masa sekolah dulu...so cikgu pun kena la selalu

No comments: